[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Játsszunk cégeset!-hírlevél



Title: Játsszunk cégeset!-hírlevél

 

hirlevelalap_hirlevel

                                                        

Játsszunk cégeset!

Amikor a munkatársak motiválásáról kezdek beszélni vezetői tréningeken, azonnal felvetődik a kérdés a résztvevők között, hogy mit tegyenek akkor, ha már többet nem tudnak fizetni.

Hogyan motiválják ebben az esetben a kollégáikat?

Először is a pénz önmagában nem hatékony motiváló eszköz (a szakirodalom és a cégvezetők megfigyelése szerint), csak akkor működik, ha egyéb megoldásokat is alkalmazunk párhuzamosan. Másodszor pedig, az a munkatárs, aki csak pénzért dolgozik nálunk, sosem lesz annyira lojális, hogy el nem tudják csábítani akár csak egy kicsit jobb ajánlattal, így hosszútávon nincs sok értelme rá építeni stratégiánkat.

Valójában egyébként nehéz elképzelni, hogy vannak emberek, akik CSAK pénzért dolgoznak (még ha úgy is gondoljuk, hogy vannak „szakmák" ahol ez a helyzet) a kivételek maximum erősítik a szabályt: az emberek nem csupán az anyagi juttatások miatt mennek be nap, mint nap a munkahelyükre.

Ha jobban belegondolunk, rájövünk, hogy munkatársaink azért is dolgoznak, mert szükségük van társadalmi interakcióra (közösségben végzett feladatokra és kommunikációra), elismerésre, megbecsülésre, önbecsülésre, célokra, kihívásokra, fejlődésre, izgalomra, valamint az elégedettség érzésére. Még hosszan sorolhatnánk az okokat, amiért a pénzen kívül inkább a munkahelyet, semmint az otthon ülést választják az emberek, de azt már most is láthatjuk, hogy a vezetőknek az anyagiaknál jóval több eszköz van a kezükben, ha ösztönözni szeretnék beosztottaikat.

Azt mondják minden felnőttben mélyen ott él még a gyermek. Ezt jól tudják azok, akik láttak már felnőtt dolgozókat „óvodát játszani" egy-egy probléma kezelése során. Ha képesek vagyunk néha a konfliktusainkat gyerekesen kezelni, akkor a gyerekkori önmagunk jó tulajdonságait is elő tudjuk csalogatni kollégáink irányítása és motiválása során.

A gyerekek imádnak játszani! Szerencsére ez a tulajdonságunk életünk végéig megmarad, és erre jól lehet építeni.

Érdekes, hogy a jó játékok, akár gyermekeknek, akár nagyoknak lett kitalálva, szinte kivétel nélkül tartalmazzák azokat az ösztönző tényezőket, amelyeket az imént felsoroltam. A játék során el kell érni egy célt, együtt kell működni és/vagy kommunikálni kell a többiekkel, elismerést kaphatunk, nagyobb önbizalomra tehetünk szert, fejődhetünk, és persze az egész nagyon izgalmas lehet.

El is jutottunk témánk kulcs fogalmához: izgalmas játék. De mitől lesz izgalmas egy játék?

Akkor izgalmas a játék, ha a cél nem elérhetetlen, de ugyanakkor nehezen elérhető. Ehhez az kell, hogy olyan tervet jelöljön ki a vezető a csapatának, amelyért meg kell dolgozni, mert a körülmények és a versenytársak meg fogják nehezíteni az elérését, de nem is lesz lehetetlen a küldetés, mert a cég képes biztosítani a megfelelő háttér segítséget, illetve a kollégák is rendelkeznek a szükséges (bár lehet, hogy még rejtett) képességekkel ahhoz, hogy meg lehessen valósítani a kitűzött célt.

De miért kell, hogy izgalmas legyen a játék?

Ahogy a gyerekek is, a nagyok is csak akkor kezdenek el egy játékot, ha az elég izgalmat jelent a számukra. Erre bizonyíték, hogy sok esetben alacsonyabb bérért is eljön egy jelentkező hozzánk dolgozni, ha mi nagyobb kihívást kínálunk neki. Akkor hagyják ott a játékot, ha már nem tartogat elég izgalmat nekik. Ekkor mondják a kollégák, hogy kiégtek, vagy egyszerűen változásra van szükségük. Persze mi ilyenkor bosszúsak leszünk, hiszen pont innentől kezdene visszajönni a beléfektetett betanítás, képzés, stb.

Ha a vezető nem teszi eléggé izgalmassá a cégben játszott játékot (természetesen mindig a résztvevők számára kell elég izgalmasnak lennie, nem a vezetőnek), akkor nem talál majd játékosokat vagy gyorsan elveszíti a meglévőket. Hogy kinek mi ad elég izgalmat? Ezt nem tudom, meg kell kérdezni és/vagy meg kell figyelni őket! A vezetőnek folyamatosan figyelnie kell a jelekre, illetve kommunikációval meg kell tudni, hogy mi jelent csapatának és az egyéni tagoknak is kihívást, mi ösztönzi őket.

Amennyiben ezt megtudja a vezető, akkor lesz esélye egy jókedvű és termelékeny csapat felépítéséhez, amelyhez szívesen csatlakoznak új tagok, és amelyből a régiek sem akarnak kilépni.

Nagy Géza,
Cégdoktorok ügyvezetője










Adatkezelés nyilvántartási száma: NAIH-60557/2012.

Amennyiben nem kér több hírlevelet, kérjük kattintson a linkre. Leiratkozási szándékát jelezheti írásban az info@xxxxxxxxxxxxxx emailen vagy a Company Doctors Kft. 2220 Vecsés, Kiss Ernő u. 41. postai címen is.Leiratkozás

CompanyDoctors

 

Powered by AcyMailing