Pontosabban kifejezve, ha nincs közös cél, nem lesz csapat sem. A vezető legfőbb
feladata a csapatépítés. Ha viszont nem határozza meg a csapat célját, és azt nem kommunikálja
a tagok felé, számukra érthetően, akkor csak egy egyénekből álló csoportot
kap.
A közös cél összefogja a tagokat és erős közösséggé
alakítja, miközben izgalmas játékot jelenthet számukra az eléréséért folytatott
tevékenység.
Közös cél lehet egy jobb (konkrét számokkal meghatározott) üzleti
év elérése, jobb piaci pozíció megszerzése, a szakmaiság fejlesztése, a minőség
javítása vagy a szervezettség növelése. Sokszor erős mozgósító ereje van egy
ellenfélkép kialakításának, annak pontos meghatározásának, hogy kiknél
szeretnénk jobbak vagy sikeresebbek lenni.
Versenytársaink működése és piaci sikerei a közhiedelemmel ellentétben
pozitívan hathat csapatunkra általában a csapatszellemre is. Ha van kihez mérni magunkat, van kit megelőzni, az
növeli a versenyszellemet és segíti a mindennapi termelés mókuskerekéből való kitekintést.
A játék és a verseny izgalmasabbá teszi az amúgy időnként unalmasnak ítélt
munkavégzést. Ha rendszeresen mérjük teljesítményünket és igyekszünk másokét
vagy a saját korábbi eredményeinket túlszárnyalni, akkor sokkal érdekesebbé válnak a napi
tevékenységek.
A közös célok élénkítik a csapaton belüli
kommunikációt, a koordinációt, növelik a tagok egymás iránti tiszteletét és
megbecsülését, valamint életbevágóan fontossá teszik az egymás munkájának
segítését.
A kitűzött cél elérése nagyon fontos, de maga az elérés nem az egyetlen
érték a szervezet számára. Ha nem érjük is el teljesen a célt, akkor is kapunk egy haladási
irányt, egy egységes, jól együttműködő csoportot, és valódi igényt a további
fejlődésre. Mivel a csoport, ahhoz hogy elérhesse a célt, szervezettebbé, hatékonyabbá,
kommunikatívabbá kell hogy váljon, így valós ok lesz a fejlesztésre, szervezésre, oktatásra
és egyéb szervezetfejlesztési lépésekre. A szervezetfejlesztésnek így reális fontossága
lesz, amely a teljes szervezet további életét meghatározza és a cég piaci mozgását
optimálisabbá teszi.
Egy jól kitűzött és szakszerűen kommunikált cél nem csak rövid-,
hanem hosszabb távon is megtérülést hoz. Rövidtávon (miközben elérik vagy megközelítik)
több bevételt, több ügyfelet, jobb körülményeket jelenthet, de a kicsit távolabbi jövőben
már ez hatékonyabb, jobban szervezett, átláthatóbb, magasabb szakmaiságot képviselő, erősen
motivált munkatársi gárdával rendelkező, kitűnő piaci lehetőségekkel bíró
szervezetet eredményez.
A célok önmagukban életet adnak. Egy cél nélküli ember már csak
vegetál a legjobb esetben is, de igazi életet bizonyosan nem él. Ez teljesen igaz egy vállalkozásra is. Amennyiben
nincsenek kitűzött és mindenki részéről megfelelően értelmezett vállalati célok, akkor a
cég csak vegetálni fog, még akkor is, ha jelenleg forgalmát tekintve úgy is tűnik, hogy jó úton
halad. amennyiben képes új célokat maga elé állítani, akkor ez a forgalom is (illetve a mögötte
érvényesülő nyereség) is növekedhet.
Mivel egy csapathoz nem csak célra, hanem tagokra és a közöttük fennálló
kommunikációra is szükség van, így a következő két hírlevélben ezt a két
fennmaradó tényezőt fogjuk mélyebben megvizsgálni.
Jó célkitűzést!
Nagy Géza, Cégdoktorok ügyvezetője
Adatkezelés nyilvántartási száma: NAIH-60557/2012.
Amennyiben nem kér több hírlevelet, kérjük kattintson
a linkre. Leiratkozási szándékát jelezheti írásban az info@xxxxxxxxxxxxxx emailen vagy a Company Doctors Kft. 2220 Vecsés, Kiss Ernő u. 41. postai
címen is.Leiratkozás
|