Előző hírlevelünkben azt fejtettük ki, hogy hogyan és miért
törődik a vezető kollégáival. Megnéztük, hogy hogyan és miért kell jó kapcsolatokat
építeni beosztottainkkal.
John C. Maxwell a híres amerikai szerző, a vezetés tudományának
kiváló szakértője, a munkatársak képzésével a következőképpen nyilatkozott:
„ Annál, hogy kiképzed a munkatársaidat és elmennek, csak az a rosszabb, ha nem képzed őket és
ott maradnak." Ez a humorosan megfogalmazott intés sajnos véresen komoly. Manapság rengeteg vállalkozás szenved
attól, hogy munkatársai nem kellően képzettek sem szakmailag, sem pedig más tekintetben. Amikor egy cégben
előforduló válságok valódi okait keressük, gyakran fedezzük fel a szakmai hiányosságok
mellett a kommunikációs képességek, az ügyfélkezelés szakértelmének vagy a
vezetési elméleti háttér teljes vagy részleges hiányát.
Minden cégvezető szeretne jól képzett, professzionálisan dolgozó, a
cégnek jó hírnevet szerző munkatársakat. Nagyon szeretné, ha őket a munkaerőpiacról
készen megszerezhetné. Sajnos azonban ez mind inkább hiú ábránddá válik tapasztalataink
szerint. Nem marad tehát más hátra, mint cégen belül kidolgozni egy rendszert, ami már a belépés
pillanatában elkezdi a munkatársak fejlesztését.
A betanítás, mint beintegrálási folyamat mindenképpen elkerülhetetlen.
Hiába kapott a kolléga rengeteg képzést máshol, az aktuális munkahelyének specifikumait el kell
sajátítania, hogy valóban hasznos tagja legyen a csapatnak, és hatékonyan, másokat segítve, nem pedig
hátráltatva képes legyen munkáját végezni. Fontos, hogy először az általános, a
cég vállalati kultúráját érintő képzésben részesüljön, hogy
magába a szervezetbe is bele tudjon szocializálódni. Csak ezután jöhet a szakmai beoktatás, ahol azt tanulja
meg, hogy mi hogyan csináljuk, mi milyen folyamatokat alkalmazunk a cél elérése érdekében.
Ahhoz, hogy a kollégáink meg is maradjanak, motiváltak legyenek, érdekesnek és
kihívásokkal telinek találják a munkájukat (az Y generáció alapvető elvárása), nem
tehetjük meg, hogy az alapvető betanítás után többé nem oktatjuk őket.
A továbbképzés ma már nem csak egy opció, hanem kötelező
gyakorlat a csapatépítés során. Nem csak az a baj, hogy a képzetlen munkaerő rengetek anyagi és
erkölcsi kárt fog okozni a cégnek, hanem az is, hogy akit nem képzünk tovább, annak csökken egy idő
után a motivációja. Hajlamos lesz csupán rutinból dolgozni, ami hamarosan erős unalomba, majd pedig
aktív munkakeresésbe fordulhat át.
Azok a munkatársaink, akik nem kapnak folyamatos továbbképzést, ráadásul
még sokkal ellenállóbbak lesznek a változásokkal kapcsolatban. Nem fognak semmilyen jobbító vagy
fejlesztő megmozdulást támogatni, sőt aktívan vagy passzívan, de hátráltatni fognak minden
hasonló kezdeményezést.
Amennyiben a vezetők sem kapnak rendszeres oktatást, az éberségük csökken.
Képtelenné válnak meglátni a változásokat vagy a változtatási igényeket a
területeiken. Ez pedig könnyen és gyorsan válsághelyzeteket teremthet. Tudás hiányában fel sem
ismerik majd a kialakult válságot, illetve amikor már nyilvánvaló a krízis, képtelenek lesznek
kezelni azt.
Fontos tehát, hogy legyen képzési tervünk kollégáink egyéni és
csoportos oktatására. A motivációs interjúk során tudjuk meg, hogy mit szeretnének tanulni a
munkavállalók, illetve a cég stratégiai tervei alapján mi is határozzuk meg, hogy mit szeretnénk
oktatni nekik. Így miközben ők is szívesen tanulnak, mert érdeklődésük szerint kapnak oktatást,
a cég is fejlődik, mert a célkitűzések eléréséhez is kapnak muníciót.
Ne felejtsük: a vezető fejlesztése fejleszti a szervezetet!
Várjuk január 25-én az ingyenes Cégvezető klubunkra!
Nagy Géza, Cégdoktorok ügyvezetője
Ingyenes Cégvezető klub: Hogyan
épít cégéből szervezetet a cégvezető?
Adatkezelés nyilvántartási száma: NAIH-60557/2012.
Amennyiben nem kér több hírlevelet, kérjük kattintson
a linkre. Leiratkozási szándékát jelezheti írásban az info@xxxxxxxxxxxxxx emailen vagy a Company Doctors Kft. 2220 Vecsés, Kiss Ernő u. 41. postai
címen is.Leiratkozás
|